محصولات چرمی

راهنمای کامل برای مراقبت از محصولات چرمی

راهنمای مراقبت از محصولات چرم

از کیف ­های دستی گرفته تا کیف پول­ ها و سایر محصولات چرمی، ما می­ خواهیم که شما از کالاهای چرمی خود برای یک عمر لذت ببرید. از لحظه ­ای که آنها ساخته می ­شوند، تا زمانی که به دست شما می ­رسند، باید به درستی از آنها مراقبت کنید.

با راهنمای مفید ما، ارزشمندترین محصولات شما برای سال­ های آینده هم زیبا به نظر خواهند رسید. با انجام تمام مراقبت‌ها و نگهداری روزانه تا تعمیرات کوچک و نظافت تخصصی، در اینجا همه چیزهایی که درباره مراقبت از چرم باید بدانید را خواهید یافت.

با صرف زمان برای مراقبت از چرم، ارزش و آراستگی خود را حفظ خواهید نمود و ظاهر ارزشمندترین محصولات خود را حفظ خواهید کرد.

نکات مهم درباره چرم و محصولات چرمی

خرید یک کیف چرمی باکیفیت می­ تواند یک سرمایه گذاری باشد و قطعا” یک کالای ارزشمند است که اگر به درستی نگهداری شود باید سال­ ها دوام بیاورد. یک کیف چرمی با کیفیت محصول سنت چند صد ساله است که توسط صنعتگران ماهر و هنرمند تولید می­ شود، پس لازم است با آن درست رفتار نماییم. چرم یک پوست طبیعی حیوانی و الیاف طبیعی است زیرا توسط کسی ساخته نمی ­شود. از آنجایی که ارگانیک است، گاهی اوقات نیاز به توجه و تهویه دارد تا در طول سال ­ها خوب به نظر برسد. چرم طبیعی متخلخل بوده و به راحتی چربی ­ها و سایر مواد را جذب می­ کند. همچنین می‌تواند به راحتی لکه‌دار شده و در سطوح آن خط و خش ایجاد شود. صرف نظر از اینکه از چه نوع کیفی استفاده می‌کنید، مراقبت منظم از کیف­تان ضروری است، مخصوصاً زمانی که در تماس با سطوح مختلف، مواد یا مایعات باشد و آن زمان است که لکه‌ها و آسیب­ ها اتفاق می‌افتند. یا ممکن است برای مدتی از محصول چرم خود استفاده نکنید، اما لازم است که مراقبت از کیف چرمی را به درستی انجام دهید.

از کیف ­های دستی چرمی لوکس دوست داشتنی خود که نتیجه نهایی کاردستی دقیق هستند گرفته تا کیف پول­ ها و سایر محصولات چرمی با ارزش، هدف ما این است که شما از کالاهای چرمی خود برای یک عمر لذت ببرید، بنابراین لازم است با آنها با نهایت دقت رفتار شود تا سال­ ها در کنار شما باشند. از لحظه­ ای که آنها تولید می ­شوند، تا زمانی که به دست شما می­رسند، باید به درستی از آنها مراقبت نمایید.

یادتان باشد این نه تنها یک محصول همه کاره و کاربردی است که همیشه در کمد لباس شما جایی خواهد داشت، بلکه ماندگاری و عمری طولانی­ تر نسبت به مابقی کالاهایتان خواهند داشت. با مراقبت مناسب، کیف و محصول چرم­تان شکل و کیفیت خود را حفظ نموده و ظاهر زیبای خود را حفظ خواهد نمود و آن را تبدیل به اکسسوری می­ کند که بارها و بارها به آن دسترسی خواهید داشت و از آن استفاده نموده و از داشتنش لذت خواهید برد. یک برنامه تعمیر و نگهداری دوره ­ای به حفظ کیفیت کیف شما کمک می­ کند و در عین حال از مشکلات خاصی که ممکن است در همه محصولات چرمی پیش بیاید، جلوگیری می­ نماید.

ظاهر و احساس فرآیند پیری پتینه نامیده می­ شود و اصالت و شخصیت را به کیف شما اضافه می­ کند. چرم بسیار دوست داشتنی است. برخی تلاش می‌کنند اثر رنگ‌ها و اثرات زیبای بوجود آمده را تقلید کنند، اما هرگز به زیبایی حاصل از سن طبیعی چرم، پیری حاصل از سایش طبیعی و خط و خش  روزمره، نیست. با هر خراش و ترک علامت­ گذاری، کیف شما داستان زندگی و خاطرات خودش را بازگو می ­کند.

درک دلایل جذابیت چرم کار سختی نیست. این ماده ­ای است که اجداد ما در پوشاک، کیسه­ ها و تعدادی از کالاهای دیگر از آن استفاده می­ کردند و چرم آنقدر ماندگار است که بسیاری از این محصولات هنوز هم وجود دارند (در واقع، چند سال پیش یک جفت کفش چرمی 5500 ساله که به طرز شگفت انگیزی سالم مانده بود، کشف شد). به این سختی فیزیکی، هوای شکار و کشتار اضافه شده که از مواد متحمل شده است. علاوه بر این، چرم کاملاً خوب به نظر می رسد.

باید به یاد داشته باشیم که چرم پوست طبیعی است، و دانستن آن مثلا” به عنوان لاک ناخن یا مواد شیمیایی دیگر نادرست است. ممکن است خشک شود، ترک بخورد، تغییر رنگ دهد، تغییر شکل دهد و غیره. پس در این نوشته قصد داریم از روش­ های مختلف جهت مراقبت محصولات چرمی استفاده نماییم تا نمای زیبایی را به  شما و خانواده­ تان منتقل نماید.

با این تکنیک ها همچنین می­ توانید از کیف پول، لوازم جانبی و غیره مراقبت کنید، آنها معمولاً به نگهداری کمتری نیاز دارند.

3 دغدغه اصلی شما باید تمیز کردن، حفظ حالت و نحوه نگهداری و مراقبت کیف و یا هر محصول چرمی دیگر باشد.

 

1. قانون خوب

 برای مراقبت و نگهداری ایمن از کیف دستی چرمی و بطور کل محصولات چرمی باید چند نکته را بدانید. به عنوان مثال، آیا می‌دانستید این یک قانون خوب است که بعد از هر بار استفاده، کیف خود را با یک پارچه تمیز نمایید؟ این مرحله ساده، به حفظ ظاهر چرم کمک می ­کند.

2. نکته مهم دیگری که کمتر کسی از آن آگاه هست

حواستان باشد که کیف خود را در کجا و چه محلی قرار می­دهید. مطمئن شوید که چرم را روی سطوح خیس و مرطوب قرار نمی ­دهید، به خصوص برای مدت طولانی. از آنجایی که چرم رطوبت را جذب می­ کند، قرار گرفتن در معرض یک سطح مرطوب باعث تجمع باکتری­ ها شده که ممکن است باعث گردد سطح چرم شروع به کپک زدن نماید.

3. چرم خیس شده

اگر چرم خیس شد، بگذارید به طور طبیعی خشک شود – از سشوار جهت خشک نمودن آن استفاده نکنید زیرا می­تواند چرم را خشک و شکننده نماید. چرم خیس را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید تا خشک شود، زیرا باعث از بین رفتن و کم رنگ شدن آن می­شود.

4. به عنوان یک قاعده

 کیف های چرمی باید دور از نور شدید یا نور خورشید نگهداری شوند و در صورت امکان در یک محفظه یا پوشش محافظ نگهداری گردند.

اینها تنها چند ترفند سریع و ساده برای محافظت و نگهداری محصولات چرمی شما هستند. با این حال، اگر می‌خواهید واقعاً عمر محصولات چرمی را افزایش دهید، می‌توانید روال دقیق‌تری را دنبال نمایید که شامل استفاده از پاک‌کننده ­های چرم، واکس‌ها یا حالت‌دهنده و نگهدارنده­ های مناسب می­ شوند.

در ادامه با راهنمای مفید ما، ارزشمندترین محصولات شما برای سال­ های آینده هم زیبا به نظر خواهند رسید. با انجام تمام مراقبت‌ها و نگهداری ­های روزانه تا تعمیرات کوچک و نظافت تخصصی، در سایت چرم ارزنده همه چیزهایی که درباره مراقبت از چرم باید بدانید را خواهید یافت.

مراقبت از محصولات چرمی

با صرف زمان برای مراقبت از چرم، ارزش و آراستگی خود را حفظ خواهید نمود و ظاهر ارزشمندترین محصولات خود را حفظ خواهید کرد.

1) چرا کیف چرمی من نیاز به مراقبت دارد؟

چرم یک ماده و الیاف طبیعی است زیرا ساخته دست بشر نیست. از آنجایی که این ماده ارگانیک است، نیاز به مراقبت و تهویه گاه به گاه دارد تا در طول سالها به بهترین شکل ظاهر شود. این راهنما برای اکثر انواع چرم کاربرد دارد و برای چرم­هایی که نیاز به توجه خاص دارند، یک بخش کامل نیز داریم.

2) نحوه رفتار با کیف چرمی

قبل از استفاده

بسته به کیف و چرمی که برای ساخت آن استفاده شده است، هنگام خرید کیف خود باید به نکات خاصی فکر کنید. بیشتر کیف ها نیاز به مراقبت ­های کمی مانند حالت دادن گاه به گاه دارند، اما سایر چرم­ های حساس­ تر قبل از استفاده از آنها نیاز به توجه دارند.

حفاظت عمومی

برای اکثر کیف‌های چرمی ، استفاده از کرم یا موم چرمی ایده خوبی است، زیرا لایه‌ای محافظ به پوشش کیف می‌افزاید و خط و خش­ ها و خراش‌های سطحی را دفع می‌کند. کرم حاوی موم ­های طبیعی را انتخاب کنید: آنها ظاهری غنی می­ دهند و به عنوان مانعی در برابر آلودگی و رطوبت عمل می ­کنند.

راهنمای مراقبت و نگهداری از چرم

ضد آب نمودن

برخی از روکش‌ها مانند جیر و نوبوک، قبل از اینکه خرید جدید خود را در معرض دید عموم قرار دهید، نیاز به ضد آب شدن فوری دارند و اسپری ضد آب مؤثرترین ابزار در برابر رطوبت است. اسپری قبل از استفاده از کیفتان چرمتان به زمان نیاز دارد تا به چرم بچسبد، بنابراین به آن زمان زیادی بدهید تا خشک شود و قبل از رفتن به بیرون از منزل، آن را یکبار کنترل و استفاده کنید. برای چرم‌های حساس یا طبیعی، از اسپری ضد آب ارگانیک استفاده کنید.

اگر کیف شما رنگ روشن‌تری دارد، یا سایه‌ روشن و تیره دارد، برای محافظت بیشتر در برابر آب و رنگ‌ها، حفاظت بیشتری توصیه می ­گردد.

مراقبت در طول زمان استفاده

مراقبت از کیف چرمی کاملاً شبیه مراقبت از پوست خود است زیرا هر دو لازم است از یک مرطوب کننده خوب بهره ببرند، به خصوص با افزایش سن. بعد از اینکه کیف خود را برای یک ماه یا بیشتر استفاده کردید، مقداری از درخشندگی اولیه خود را از دست خواهد داد.

یک قانون سرانگشتی خوب برای مراقبت از هر یک از کالاهای چرمی این است که کرم یا روغن چرم را هر چند ماه یکبار یا در صورت نیاز دوباره استفاده نمایید. لازم است دقت داشته باشید که برای جنس ­های متفاوت چرمی مثلا” مانند چرم­ های دباغی شده گیاهی ممکن است نیاز به اسپری یا روغن خاصی داشته باشید.

3) چه اتفاقاتی ممکن است برای چرم بیفتد؟

حتی اگر به طور مرتب از چرم خود مراقبت می ­کنید، این مانع از مواجهه با مسائل روزمره مانند خراش، آسیب از رسیدن رطوبت و آب یا لکه نم ی­شود. با این حال، برخی اقدامات پیشگیرانه وجود دارد که می ­توانید قبل از تمیز کردن منظم و مواجهه با آب و هوا انجام دهید.

برای ترمیم و تعمیرات محصولات چرمی به مقاله “ترمیم و نوسازی محصولات چرمی” در سایت چرم ارزنده مراجعه نمائید.

4) اثر گذر زمان بر محصولات چرمی

با گذشت زمان، چرم طبیعی، به خصوص اگر به صورت گیاهی دباغی شده باشد، اثرات سایه روشن طبیعی ایجاد می­کند، در حالی که ممکن است در مابقی تنوعات چرمی این گونه نباشد. این چیزی نیست که بتوان یا باید از آن اجتناب نمود، بلکه بخشی از روند طبیعی پیری چرم  است که کیف را زیباتر می ­کند. هنگام انتخاب کیف برای خرید، حتما بپرسید و نوع چرم آن را در نظر بگیرید تا به آنچه انتظار دارید برسید. این امر باعث می‌شود که کالای شما حتی خواستنی‌تر شود و تضمین می‌کند که هیچ دو کیف یا محصولی دقیقاً یکسان به نظر نمی‌رسند. البته لازم به ذکر است که بعضی از خانم ها طرح ­های سایه روشن چرمی و هورس را بخاطر زیباییش بیشتر می­ پسندند که این کاملا به انتخاب و سلیقه شما بستگی دارد. مراقبت مناسب از چرم، کوله پشتی، کیف­ های با کاربرد روزمره، کیف ­های مجلسی و یا کیف ­های بزرگ آخر هفته و اکسسوری­ های کوچک شما را، برای سال‌ها عالی نگه می‌دارد و با افزایش سن به ایجاد اثرات روشن و  درخشان کمک می‌کند.

انواع مراقبت و نگهداری از محصولات چرمی

مراقبت و نگهداری از محصولات چرمی

مراقبت روزانه از محصولات چرمی

مراقبت از کالاهای چرمی شما، با مراقبت روزانه شروع می­ شود. تنها با رعایت چند قانون ساده، می توانید از آسیب و پاره­ گی غیر ضروری جلوگیری نمایید و عمر لوازم جانبی خود را برای سال­ ها افزایش دهید:

  1. چرم یک پوست است و می­ تواند تغییر حالت و کشیده شود. اگر می­ خواهید کالاهای چرمی­تان حالت اولیه خود را حفظ نمایند، از پر کردن بیش از حد ظرفیت کیف ­دستی یا کیف پول خود اجتناب کنید.
  2. در مورد محصولات چرمی که اغلب استفاده می ­کنید بیشتر مراقب باشید. هر هفته زمانی را برای پاک کردن گرد و غبار و لکه ها با یک پارچه یا برس نرم اختصاص دهید.
  3. خط و خش می­تواند یک محصول چرمی بی­ عیب و نقص را به یک کالای معیوب تبدیل نماید.مراقب باشید هنگام بیرون رفتن از تماس با لباس ­های بسیار تزئین شده، سطوح تیز یا جواهرات درشت و نوک ­تیز خودداری کنید.
  4. چرم را از رطوبت محافظت نمایید، بنابراین اگر هوای بارانی پیش بینی می ­شود، به یاد داشته باشید که چتر بردارید.

چگونه کیف­ های دستی و دوشی ­ام را نگهداری کنم؟

نگهداری و مراقبت از کیف دوشی

  1. نگهداری مناسب چرم یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که می‌توانید از آسیب دیدن آن جلوگیری کرده و رویه ­ی کیف را با کیفیت بالا حفظ کنید:
  2. چرم را دور از نور مستقیم خورشید دور نگهداری دارید زیرا این مسئله می­ تواند باعث کم رنگ شدن آن شود.
  3. کیف های دستی را در یک پوشش یا کیسه محافظ نگهداری کنید تا از گرد و غبار و خراشیدگی جلوگیری شود.
  4. از استفاده از کیسه های پلاستیکی خودداری کنید، آنها از تهویه خوب جلوگیری می­کنند.
  5. چرم را دور از منابع مصنوعی حرارت نگهداری کنید، به عنوان مثال رادیاتورها می توانند باعث خشک شدن و ترک خوردن چرم شوند.

مراقبت روزانه و نگهداری متفکرانه به حفظ عمر لوازم جانبی چرمی مورد علاقه شما کمک زیادی می­کند، با این حال محصولات خاص ممکن است به تکنیک ­های مراقبت متفاوتی نیاز داشته باشند.

مراقبت از انواع محصولات چرمی

شما باید از کیف چرمی دوست داشتنی خود مراقبت کنید و به یاد داشته باشید که با آن به درستی رفتار نمایید تا سال­ ها در کنار شما باشد. یک برنامه تعمیر و نگهداری دوره­ ای به حفظ کیفیت کیف شما کمک می کند و در عین حال از مشکلات خاصی که در همه محصولات چرمی رایج است جلوگیری می کند.

از آنجایی که چرم یک ماده طبیعی است، هر چیزی که از آن تولید می­ شود با گذشت زمان پیر می­ شود، از جمله کیف جدید شما. محصولات چرمی باید مراقبت شوند تا در طول سال­ ها به اندازه پوست ما حفظ شوند. حتی اگر آنها مراقب باشند، ظاهر و احساس چرم در سنین مختلف اغلب کیف را خواستنی ­تر می ­کند. هیچ راهی برای جلوگیری از پیری آنها وجود ندارد.

مراقبت از کیف های دستی

اگرچه وسوسه انگیز است که کیف­ های دستی­ مان را با وسایل ضروری روزانه آماده کنیم، اما در عوض هر از گاهی برای جلوگیری از حالت گرفتن کیف­ ها، آنها را به طور کامل خالی نموده و  پس از خالی شدن، می توانید با پر کردن آرام کیف دستی با دستمال کاغذی ساده و بدون اسید و یا با پارچه­ ای مناسب شکل و ظاهر کیف دستی را حفظ کنید.اگر قصد دارید کیف چرم خود را برای مدت طولانی در انبار بگذارید و برای مدتی استفاده نکنید – برای مثال تا فصل آینده – ممکن است بخواهید برای جلوگیری از ایجاد آسیب ­های ناخواسته بر روی کیفتان، یراق ­آلاتی مانند سر زیپ ­ها و یا بست­ ها و گیره­ ها را در دستمال کاغذی بپیچید.

مرحله بعدی این است که کیف خود را بپوشانید، ترجیحاً در کیسه ­ای که در برابر  گرد و غبار محافظت لازم را ایجاد ­نماید – این کیسه ها به اندازه مناسب بریده می ­شوند تا از له شدن و تاب برداشتن جلوگیری کند. اگر کیسه محافظ گرد و غبار اصلی را ندارید، روبالشی پنبه ­ای سفید می­ تواند جایگزینی ایده­ آل باشد و برای جلوگیری از انتقال رنگ، از پارچه­ های رنگی استفاده نکنید.

پس از پوشاندن، کیف دستی خود را دور از نور مستقیم خورشید و منابع مصنوعی حرارت قرار دهید. مطمئن شوید که آن را به جای آویزان کردن، روی پایه خود قرار می ­دهید، زیرا این کار می تواند دسته­ های کیف چرم را کشیده و از حالت مناسب خود خارج نماید. علاوه بر این، مراقب باشید که مکانی را انتخاب کنید که به اندازه کافی دارای ارتفاع لازم و مناسب باشد تا دسته ­ها بدون مانع بایستند. در غیر این صورت ممکن است باعث خم شدن یا بدشکل شدن آنها شود.

نگهداری و مراقبت از کیف دستی

وقتی چنین مراقبت­ هایی را در مورد کیف دستی خود در خانه انجام داده­ اید، بهتر است که توجه خود را به مکان­ های نگهداری دیگر نیز معطوف نمایید. مثلا” روی یک قلاب کیف دستی تهیه کنید تا کیف ­های خود را ایمن و دور از کف و سطوح کثیف و ناهموار نگه دارید.

مراقبت از کیف پول

کیف پول‌ها در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای شما وجود دارند. سبکی را انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد و با پر نکردن بیش از حد جیب‌ها، محفظه‌ها و شکاف‌های مختلف چرم، خطر کشیدگی آن را کاهش دهید.

مراقبت و نگهداری از کیف پول

هنگامی که کیف پول خود را در کیف دستی حمل می­ کنید، می ­توانید به سادگی با قرار دادن کیف خود در یک محفظه جداگانه یا یک جیب زیپی مشخص در آستر، از خراشیدگی و اثرگذاری نامناسب جلوگیری کنید. تمرین خوبی است که به آرامی کیف خود را پاک کرده یا مرتباً با زدن برسی نرم از تجمع روزانه گرد و غبار و کثیفی که ممکن است ایجاد شود جلوگیری نمایید.

مراقبت از کیف های مسافرتی

در حالی که کیف­های مسافرتی چرمی با دوام و بدور از فرسودگی برای سفر طراحی شده ­اند، چند کار ساده وجود دارد که می توانید برای حفظ کیفیت چمدان، کیف کابینی یا کیف مسافرت­ های کوتاه آخر هفته خود انجام دهید.

قبل و بعد از سفر، زمانی که کیف شما تحت اختیار شماست، همیشه آن را روی چرخ­ ها یا پاهای محافظ خود قرار داده تا اینکه آنها را روی پهلوها قرار دهید تا تماس با زمین به حداقل برسد.

هنگام حمل و نقل، از یک پوشش محافظ چمدان استفاده کنید تا از احتمال خراشیدگی در زمانی که کیف مسافرتی شما در قسمت نگهداری یا بالای سر در قفسه قرار می­ گیرد جلوگیری کنید.

در فاصله بین سفرها، کیف مسافرتی خود را خالی نموده و آن را در پوشش محافظ خود در مکانی مناسب قرار دهید که دسته های تاشوی کیف تحت فشار نبوده و آنرا بیش از حد محکم بسته بندی ننمایید.

نگهداری و مراقبت از کیف مسافرتی

مراقبت از کیف اداری

با مراقبت از قرار دادن آن بر روی پایه‌های برنجی محافظ در کف در هر زمان که ممکن است، ظاهر حرفه‌ای کیف را حفظ کنید، این کار از سایش غیرضروری روی چرم جلوگیری می‌کند.

با پر نکردن بیش از حد آن با لپ­تاپ­ و محتویات سنگین، از وارد کردن فشار بیش از حد به زیپ و یراق­ آلات آن خودداری نمایید. اگر هنگام کار در خارج از کشور از شما خواسته می­ شود کیف خود را در یک کیف مسافرتی بزرگتر قرار دهید، اطمینان حاصل کنید که در داخل یک کیسه محافظ قرار داشته باشد.

کیف اداری/ دیپلمات مدل BO03

مراقبت از دستکش  چرمی

با توجه به اینکه ما در فصلی از آب و هوای غیرقابل پیش بینی دستکش می­ پوشیم، آنها اغلب در معرض عوامل مختلفی قرار می­ گیرند. اگر دستکش‌های شما در اثر برف یا باران خیس می‌شوند، اجازه دهید بطور طبیعی به دور از نور خورشید و هر گونه گرمای مصنوعی مانند رادیاتور خشک شوند.

اگر دستکشی افتاد و باید آن را تمیز کنید، به آرامی آن را با یک برس یا پارچه نرم پاک کنید. سپس محلولی از مقدار کمی صابون و آب داغ تهیه کنید. دستکش آسیب دیده را مانند حالت عادی بپوشید و از یک اسفنج برای تمیز کردن ناحیه مورد نظر  استفاده نمایید. مراقب باشید که چرم بیش از حد مرطوب نشود و آب اضافی آن از بین برود. پس از تمیز کردن، دستکش خود را بگذارید تا در جای خشک و خنک خشک شود، پوشیدن هر از گاه دستکش ­ها به حفظ شکل آنها کمک می­ کند.

مراقبت از آلبوم ها و مجلات چرمی

آلبوم ها و مجلات چرمی اغلب خاطرات گرانبها را حفظ می­ کنند، بنابراین حفظ خود کتاب ها مهم است. برای رسیدن به این هدف، قبل از دست زدن، دستان خود را بشویید تا هیچ گونه باقیمانده یا کثیفی به سطح چرم منتقل نشود. همچنین توصیه می‌کنیم برای آبرسانی و حفظ پوشش‌های چرمی، آن‌ها را با یک ماده یا اسپری  شفاف جلا داده یا صاف کنید.

هنگامی که آلبوم ها و مجلات عزیز خود را در قفسه ذخیره می­ کنید، آنها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و به قفسه های خود فضایی برای تنفس بدهید. کتاب‌هایی که خیلی فشرده روی هم یا کنار یکدیگر در قفسه‌ها چیده شده‌اند ممکن است در از وسط ترک بخورند، در حالی که کتاب‌هایی که خیلی شل روی هم و یا در کنار هم چیده شده‌ باشند ممکن است آویزان شوند و پیچ بخورند. سعی کنید هدفتان حفظ و نگهداری ملایم آنها باشد و هنگام بیرون آوردن آنها از قفسه، مهم است که آنها را از وسط بکشید، زیرا قلاب کردن انگشت خود از بالای ستون کتاب ­ها می ­تواند ظاهری کشیده و بد شکل ایجاد نماید.

نگهداری و مراقبت از آلبوم ها و مجلات

 

مراقبت از کمربند چرمی

از آنجایی که کمربندها لوازم جانبی هستند که بسیاری از ما هر روز از آنها استفاده می‌کنیم، چرخش آنها برای افزایش طول عمرشان بسیار مهم است. شناسایی اندازه مناسب و جلوگیری صحیح از کشش بیش از حد نیز از طول عمر آنها را بیشتر می کنید. هنگامی که کمربند خود را نبستید، به آرامی گرد و غبار یا مواد زائد را پاک کرده و آن را از سگک در یک فضای خشک و خنک و به دور از گرما یا نور خورشید آویزان نمایید. با اجازه دادن به یک کمربند برای آویزان شدن صاف به جای چرخاندن آن به دور خود، از هر گونه تاثیر بد و نامناسب بر روی کمربند جلوگیری کنید تا شکل اصلی خود را حفظ نماید.

نگهداری و مراقبت از کمربند چرمی

مراقبت از کیف­ های چرمی پرکاربرد و روزمره

 درباره کیف ­هایی که بصورت پرکاربرد و روزمره از آنها استفاده می ­کنید و بدون آستر تولید شده­ اند (بخاطر ایستایی مناسب و البته قیمت مناسب­ ترشان) وسایلی مانند خودکار، مواد آرایشی و یا هر چیزی که ممکن است به کیف چرمتان از داخل آسیب برساند، لازم است آنها را در کیسه یا کیف کوچک جداگانه ­ای قرار داده و داخل کیف­تان نگهداری نمایید تا از آسیب داخلی جلوگیری نمایید.

مراقبت و نگهداری از کیف های پرکاربرد و روزمره

نحوه نگهداری از کالاهای چرمی و انواع چرم

بایدها و نبایدها

  • به طور مرتب چرم را با یک برس یا پارچه نرم تمیز کنید.
  • به طور منظم چرم را هوادهی نمایید.
  • آب یا رطوبت را در اسرع وقت پاک کنید.
  • چرم مرطوب را به طور طبیعی و به دور از حرارت مصنوعی خشک بفرمایید.
  • هر 3 تا 6 ماه یکبار چرم را با نرم کننده مخصوص چرم، نرم نگه دارید.
  • لکه ها و زوائد خارجی را با مخلوطی از تکه­های صابون و آب گرم تمیز کنید.
  • از بخارشوی برای ضدعفونی کردن و حذف تجمعات ناشی از استفاده منظم استفاده نمایید.
  • هر گونه نرم کننده، پاک کننده، پولیش یا موم را از قبل روی محل دیگری آزمایش کنید.
  • چرم را با ماشین لباسشویی نشویید.
  • تا جایی که ممکن است چرم را خیس نکنید.
  • چرم خیس را در کنار رادیاتور یا با سشوار خشک نکنید.
  • ابتدا رطوبت یا خیسی چرم را گرفته و سپس خشک کنید.
  • چرم را اتو نکنید.
  • برای تمیز کردن، چرم را در آب غوطه ور نکنید.

نگهداری از محصولات چرمی

محصولات چرمی به دلیل تفاوت­های ظریف ظاهری­شان مورد علاقه هستند. بافت های مختلف، ظرافت در شکل، آرامش حاصل از تنوع چرم­ها، نشانه­های ظریف زندگی دوست داشتنی هستند. هنگام کار با چنین مواد همه کاره و چندوجهی، انتخاب­های نگهداری، حفاظتی و تعمیراتی که انجام می­دهید می­تواند ظاهر کالاهای چرمی شما را برای سال­های آینده حفظ نماید و به شما این امکان را می­دهد که واقعاً آنها را با سبک شخصی و شکل زندگی خود تنظیم نمایید.

به عنوان مثال، چرم جلا داده شده، درخشندگی اصلی خود را حفظ می­کند. این فرآیند برای اکسسوری‌های براق، رسمی یا لباس ­های خاص که می‌خواهید در شرایطی بکر نگهداری شوند، ایده‌آل است. با این حال، ممکن است ترجیح دهید به کالاهای معمولی و کاربردی ­تری مانند کیف­ های دوشی یا کیف­ هایی که روزانه استفاده می ­کنید، اجازه دهید تا شرایط خاص خود را داشته باشند و ویژگی­ های منحصر به فرد خود را ایجاد نمایند. در این صورت حتما گردگیری منظم و هر چند وقت یکبار با یک دستمال مرطوب ساده کفایت می ­نماید.

چرم­ های با سطح صاف، ظریف و لاکی از چرم نرمی برای تغذیه، تبادل رطوبت و هوا و حفظ کیفیت انعطاف پذیری خود بهره می برند. همچنین ممکن است از پمادها و روغن ­ها و نرم کننده ­های ملایم برای از بین بردن خراش ­های سبک و سطحی استفاده نمایید. در مورد رنگ‌های روشن، می‌توان از پولیش برای شناسایی خراش‌ها و خطوط استفاده کرد، در حالی که موم های مخصوص ترمیم رنگ برای نو‌ سازی کامل ایده‌آل هستند.

نگهداری از محصولات چرمی

 

مراقبت و تمیز کردن انواع چرم

ممکن است فقط دو روش اصلی شفاف کردن چرم وجود داشته باشد. دباغی گیاهی و دباغی کروم، اما پوشش ­ها و انواع مختلفی از چرم ­ها وجود دارد.اگرچه بیشتر نکات در این راهنما عمومی هستند، اما نکات مراقبت ویژه برای انواع چرم در ادامه ذکر می­ شوند.

اغلب از ما می­ پرسند “چگونه کیف ­های چرمی خود را تمیز کنیم” یا “آیا می­ توان کیف ­های چرم را خشک­شویی کرد؟” هر یک از چرم­ های لوکس متفاوت هستند و باید با توجه به ویژگی­ های محصولاتتان آنها را تمیز و مراقبت نمایید.

 

مراقبت و تمیز کردن انواع چرم

 

مراقبت و تمیز کردن چرم سیاه یا آبنوس

چرم مشکی و آبنوس پوشاننده هستند زیرا رنگ تیره می­ تواند معایب زیادی را پنهان کند. با این حال، تمیز کردن و مراقبت از کالاهای چرمی مشکی شما همچنان مهم است. برس زدن نرم و ملایم و تمیز کاری نیمه منظم با یک پارچه مرطوب لوازم جانبی شما را خوش فرم نگه می­ دارد.

چرم سیاه یا آبنوس

مراقبت و تمیز کردن چرم کرم یا روشن

چرم با رنگ­ های روشن ­تر مستعد ساییدگی و پارگی قابل توجه هستند. به عنوان مثال، یک کیف سفید که با شلوار جین نیلی پوشیده می­ شود، ممکن است در معرض انتقال رنگ قرار بگیرد، بنابراین تمیز کردن برای حفظ ظاهر آن ضروری است.

قبل از تمیز کردن، حتما گرد و غبار را با یک پارچه نرم پاک کنید. لکه­ های ظریف ممکن است با محلولی از تکه ­های صابون و آب گرم پاک شوند، اما لکه ­های سخت­ تر به کمی کار بیشتر نیاز دارند. پودرهای جاذب مانند نشاسته ذرت یا بیکینگ پودر را می ­توان در مقابل با روغن استفاده کرد. هنگامی که کیف شما تمیز شد، عاقلانه است که از یک اسپری محافظ برای محافظت در برابر علائم یا لکه ­ای بیشتر استفاده کنید.

 

مراقبت و نگهداری از چرم کرم یا روشن

مراقبت و تمیز کردن چرم براق و درخشان

خراش ­ها می ­توانند جذابیت و ظاهر مجلل یک محصول خاص یا لوازم جانبی با درخشندگی بالا را از بین ببرند. با این حال، آنها را می­توان با کمی تلاش حذف کرد. اگر کیف، یا لوازم جانبی خاص شما کمی کسل کننده به نظر می ­رسند، یک دستمال یا یک پارچه مرطوب ممکن است تمام چیزی باشد که برای پاک کردن گرد و غبار و ایجاد و بازیابی درخشش اولیه نیاز داشته باشید.

اگر خراش ­های غلیظ­ تری روی محصولات­تان وجود داشته باشد، پاک کننده ­های مخصوص چرم در دسترس هستند. از طرف دیگر، وسایل خانگی ساده نیز می­ توانند بسیار موثر باشند: پارافین یا روغن زیتون را با یک پارچه نرم روی ناحیه آسیب دیده بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس به آرامی بمالید. البته نباید از پارافین بیش از حد استفاده شود چون یک ماده شیمیایی است.

نکته اصلی چرم لاکی این است که براقیت بالایی دارد. با پاک کردن آن با شیشه پاک کن معمولی یا پاک کننده چرم لاکی، چرم براق خود را مانند آینه براق نگه دارید. به یاد داشته باشید که پاک کننده را روی یک پد یا توپ پنبه ­ای لحافی اسپری نموده و مستقیماً روی چرم لاکی اسپری نکنید.

نگهداری و مراقبت از چرم براق

 

مراقبت و تمیز کردن چرم سافیانو

چرم سافیانو (چرمی با درخشندگی و زیبایی ظاهری بالا) که با روش مهر زنی ایجاد شده است، روکش بافتی مشخصی دارد. این بافت متقاطع همراه با استفاده از موم آن را فوق العاده بادوام و مقاوم در برابر لکه­ ها می ­کند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به روکش خاص سافینو، محصولات چرمی سافینوی خود را فقط با یک پارچه نرم مرطوب یا محلول تمیز کننده مخصوص چرم تمیز کنید.

مراقبت و نگهداری از چرم سافیانو

مراقبت و تمیز کردن چرم صاف

برای حفظ روکش چرم صاف باید دقت ویژه­ ای داشت. به این ترتیب، اجتناب از استفاده از روش­های تمیز کردنی که موجب سایش می­ شوند بسیار مهم است.

با یک برس نرم شروع کنید و گرد و غبار اضافی یا مواد ریز را با یک پارچه نخی یا میکرو فیبر پاک نمایید. در مرحله بعد، سطح را با یک نرم کننده چرمی ملایم تغذیه کرده و البته از قبل آن را روی یک نقطه غیر حساس تست کنید.

نگهداری و مراقبت از چرم صاف

مراقبت و تمیز کردن چرم بافت­دار

هنگام تمیز کردن چرم­ های بافت­دار برجسته مانند کروکودیل، فلوتر (مثل دانه ­های سنگریزه) و چاپ ابریشم، همیشه با دانه های برجسته کار دارید.

در حالی که می­ توان از روش­ های استاندارد تمیز کردن مانند آب و صابون و محلول ­های تمیز کننده تخصصی چرم استفاده کرد، مهم است که پس از تمیز کردن، هر محصول را که از درزها و شکاف­ ها تشکیل شده است را کاملاً پاک کنید. می ­توان با صاف کردن آرام لبه ­ها و درزها و شکاف ­های محصولات خود با یک برس نرم به تمیزی مطلوب مورد نظر خود دست یابید.

مراقبت و نگهداری از چرم بافتدار

 

مراقبت و نگهداری از چرم بافتدار

مراقبت و تمیز کردن پوست بوفالو و پوست مار

پوست گاومیش و پوست مار به دلیل بافت­ های نفیس شان بسیار مورد علاقه هستند و باید به دقت تمیز شوند. اصطکاک و سایش مداوم ممکن است باعث از بین رفتن خز و پوسته رویی چرم شود، بنابراین مراقب باشید که سطوح را به آرامی با یک پارچه غیر زبر و نرم که دارای دانه های بافت نرمی است تمیز نمایید.

یک پارچه مرطوب گرد و غبار و زباله را از پوست مار پاک می­کند. با این حال، پوست را بیش از حد با آب تماس ندهید و مطمئن شوید که اجازه می دهید به طور طبیعی و به دور از حرارت مصنوعی خشک شود.

پوست گاومیش به برس زدن نرم در جهت خز و پرزها نیاز دارد تا هرگونه کثیفی از بین برود. پس از تمیز کردن، لوازم جانبی بوفالو و پوست مار خود را دور از منابع مستقیم گرما نگهداری کنید.

 

مراقبت و نگهداری از پوست بوفالو و پوست مار

 

مراقبت و تمیز کردن جیر و نوبوک

جیر و نبوک شبیه هم هستند، اما دو طرف مقابل پوست هستند. پوستی با دانه برجسته ­تر است که برای دستیابی به بافتی نرم و مخملی از سمت دانه سنباده ­کاری شده است. برس زدن منظم پرز نوبوک برای تمیز نگه داشتن آن ضروری است.

از طرف دیگر، جیر از قسمت زیرین پوست ساخته می ­شود که پرز بلند­تر و نرم ­تری دارد. به راحتی مات شده و لکه ­دار می‌شود، بنابراین برس زدن منظم باعث می‌شود تا نو به‌ نظر برسد.

اگر جیر یا نوبوک لک شد، بهتر است کیف خود را برای تعمیر نزد متخصص ببرید.

راه­کارهایی برای تمیز کردن جیر و نوبوک

  1. یک پاک کننده جیر و یک برس سفت ممکن است به از بین بردن لکه کمک کند، اما بیش از حد روی آن کار نکنید وگرنه لکه به طور جادویی پخش می ­شود.
  2. آب و روغن می توانند جیر و نوبوک را لکه دار کنند، بنابراین روش­ های خشکشویی توصیه می ­شود. با استفاده از برس جیر شروع کنید تا هرگونه گرد و غبار و کثیفی را از بین ببرید و در صورت نیاز به کمی کمک اضافی، بخار کوتاهی را به کار ببرید.
  3. با استفاده از آرد ذرت در طول شب و با برس زدن به آرامی اضافی آن را می­ توان لکه­ های چرب را از بین برد، در حالی که برای لکه­ های سخت­ تر، توصیه می­ شود از محلول تمیز کننده مخصوص جیر یا نوبوک استفاده نمایید.

 

مراقبت و نگهداری از جیر و نوبوک

چرم جیر

مراقبت و نگهداری از نوبوک

نوبوک

 

مراقبت و نگهداری از چرم

 

مراقبت و تمیز کردن چرم چاپی

چرم چاپ شده را می ­توان بسیار شبیه به چرم­ های دیگر ترمیم نمود. گرد و غبار را با یک برس نرم پاک کرده یا با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

با این حال، از مومیایی‌ کننده‌ها و براق کننده‌های رنگی باید اجتناب شود، زیرا ممکن است ظاهر چاپ را تغییر دهند، و هر گونه نرم‌کننده یا اسپری محافظ ابتدا باید روی یک ناحیه نامشخص مانند گوشه یا زیر یک دریچه جیب آزمایش شود، سپس در سطوح بعدی استفاده گردد.

مراقبت و نگهداری از چرم چاپی

مراقبت و تمیز کردن چرم حکاکی شده با دست

هنگام تمیز کردن چرم­ های حکاکی شده با دست همیشه با سطوح و دانه­ های برجسته کار دارید. در حالی که می­توان از روش های استاندارد تمیز کردن مانند آب و صابون و محلول­ های تمیز کننده تخصصی چرم استفاده کرد، مهم است که پس از تمیز کردن، هر محصول را که از درزها و شکاف­ ها تشکیل شده است را کاملاً پاک کنید. می­ توان با صاف کردن آرام لبه­ ها و درزها و شکاف­ های محصولات خود با یک برس نرم به تمیزی مطلوب مورد نظر خود دست یابید.

 

نگهداری و مراقبت از چرم حکاکی شده

 

مراقبت و نگهداری از چرم حکاکی شده

 

مراقبت و تمیز کردن پارچه مخملی با ظاهر چرمی 

مخمل پارچه ­ای مجلل و خاص است و باید با نهایت دقت با آن رفتار نمود. در طول فرآیند تمیز کردن باید از شرایط مرطوب اجتناب و نباید از آب استفاده کرد، نشت­ های تصادفی را می­ توان با یک پارچه تمیز و خشک پاک کرد. می­ توانید جاهای برآمده را با یک برس نرم یا کف دستتان صاف کنید، اما مطمئن شوید که سطح را به شدت مالش ندهید. برای لکه­ ها و تمیز کردن کام ل­تر، توصیه می­ کنیم از خدمات خشک­شویی حرفه ­ای استفاده نمایید.

 

مراقبت و نگهداری از پارچه مخملی با ظاهر چرمی

مراقبت و تمیز کردن چرم دباغی شده گیاهی

چرم دباغی گیاهی روشی کمتر رایج و درجه یک برای دباغی است. مراقبت مناسب از چرم دباغی شده گیاهی، می­ تواند برای مدت زیادی دوام بیاورد.

توصیه می­ کنیم هر چند ماه یکبار یک کرم چرمی را به چرم بمالید تا درخشندگی آن بازگردد. تمیز نگه داشتن کیف و دوری از نور مستقیم خورشید نیز مفید است.

مراقبت و تمیز کردن چرم لاکی

نکته اصلی چرم لاکی این است که براقیت بالایی دارد. با پاک کردن آن با شیشه پاک کن معمولی یا پاک کننده چرم لاکی، چرم براق خود را مانند آینه براق نگه دارید. به یاد داشته باشید که پاک کننده را روی یک پد یا توپ پنبه ­ای لحافی اسپری نموده و مستقیماً روی چرم لاکی اسپری نکنید.

مراقبت و تمیز کردن چرم مصنوعی (غیر حیوانی)

چرم Vegan، که به عنوان چرم مصنوعی نیز شناخته می­ شود، یک ماده پلاستیکی است و به همین دلیل، به مراقبت بسیار کمی نیاز دارد. ضد آب است و به سادگی با استفاده از یک پارچه مرطوب یا مقداری مواد شوینده ملایم تمیز می شود. نیازی به استفاده از محصولات حالت دهنده ندارد زیرا آنها برای حالت دادن به الیاف طبیعی طراحی شده ­اند. با این حال می­ توانید از پولیش استفاده کنید تا ظاهر و درخشندگی بیشتری به آن ببخشید.

نحوه تمیز کردن مواد تخصصی

چرم­ ها و مواد عجیب و غریب و ظریف باید با دقت بیشتری تمیز شوند تا طبیعت باشکوه خود را حفظ کنند.

توصیه ­های مهم

توصیه های مراقبت  از محصولات چرمی ما از کیف­ های چرمی، کیف­ های دستی،  یا کیف ­های دوشی چرمی یا کت چرمی یا هر محصول چرمی دیگر، قابل کاربرد می ­باشد. تا زمانی که پاک­ کننده و نرم ­کننده شما برای چرم واقعی فرموله شده باشد، همه چیز آماده و هماهنگ برای شروع کار است.

نیازی نیست که با کیف چرمی خود مثل بچه برخورد نمایید و بیش از حد حساسیت نشان دهید، اما توجه داشته باشید که قرار گرفتن زیاد در معرض عناصر مختلف باعث فرسودگی چشمگیر چرم می ­شود. عادات مراقبت از چرم و نظافت خود را بر این اساس تنظیم کنید. در کارتون میانه روی را انتخاب نمایید.

احتیاط

مراقب باشید که آب وارد چرم نشود. اگر کیف دستی یا کاپشن شما خیلی خیس شد، رطوبت اضافی را در اسرع وقت پاک کنید. چرم را با سشوار خشک نکنید؛ بگذارید در هوا خشک شود و سپس از یک نرم کننده چرمی استفاده نمایید.

از محصولات پاک کننده حاوی الکل استفاده نکنید، زیرا باعث خشک شدن و احتمالاً تغییر رنگ کیف یا کیف چرمی شما می شود.

 

برای آگاهی از ترمیم و نوسازی محصولات چرمی خود به مقاله “روش­ های ترمیم و نوسازی محصولات چرمی”  در سایت ارزنده مراجعه نمایید.

 

خدمات گارانتی و تعمیرات چرم ارزنده

در حالی که ما محصولات خود را با بالاترین کیفیت تولید می ­کنیم، شش ماه گارانتی سازنده ارائه می ­دهیم تا اطمینان حاصل شود که شما از محصولات چرم ارزنده خود کاملاً راضی هستید.
در موارد نادری که ممکن است محصولی ایرادهایی مانند شکستگی زیپ یا موارد مشابه از یراق ­آلات را نشان دهد، می ­توانید آن را برای تعمیر به ما بازگردانید. البته ابتدا با ارسال عکس از موارد پیش آمده هماهنگی­ های لازم را با بخش پشتیبانی انجام دهید. پس از دریافت، ما عیب را ارزیابی و تعمیر خواهیم نمود و مناسب ­ترین راه را برای برگرداندن محصولتان به شما در پیش خواهیم گرفت. در ضمن مناسب است که در استفاده از محصولات چرمی و یراق آلات مربوطه نهایت دقت را بفرمایید زیرا حفظ فرم و شکل اولیه محصول بدون تعمیرات خیلی مهم است.
از آنجایی که صنعتگران ما هر تعمیر را جداگانه انجام می دهند، ممکن است هر تعمیری تا شش هفته طول بکشد. اگر سؤالی دارید، تیم خدمات مشتری ما در طول ایام هفته از شنبه تا چهارشنبه آماده کمک به هر طریق ممکن می­ باشند.

 

حق تدوین، ترجمه و گردآوری برای سایت چرم ارزنده محفوظ می­ باشد.

www.arzandehleather.ir

[email protected]

 

منابع :

1. https://www.thespruce.com

2. https://buffalojackson.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =