محصولات چرمی

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

محافطت از محصولات چرمی

هنگامی که تصمیم به خرید یک کیف چرمی می‌کنید، می‌خواهیم تا چند سال دیگر مانند امروز از کیف یا کیف لپ‌تاپ جدید خود راضی باشید. بنابراین، ما این راهنمای نحوه مراقبت از کیف­های چرمی را ایجاد کرده­ایم. چرم یک الیاف طبیعی است زیرا ساخته دست بشر نیست. از آنجایی که این ماده ارگانیک است، نیاز به مراقبت و تهویه گاه به گاه دارد تا در طول سالها بهترین شکل خود را حفظ نماید. این راهنما برای اکثر انواع چرم کاربرد دارد و برای چرم­هایی که نیاز به توجه خاص دارند، یک بخش کامل نیز داریم.

کیف­ های چرمی یکی از کالاهای اصلی کمد بسیاری از افراد است. آنها انواع مختلفی دارند و می ­توانند از ساده و صنعتی گرفته تا شیک و مجلل متغیر باشند. می‌توانید کیف‌های چرمی خود را با  مراقبت مناسب  از سطوح بیرونی از فرسودگی و کهنگی آنها جلوگیری نمایید. چرم یک ماده سخت است که می­ تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. اگر با کیف خود با مهربانی رفتار نموده و به خوبی از آن مراقبت کنید، مدت زمان زیادی عمر خواهد نمود.

 

روش اول: حفظ حالت و محافطت از محصولات چرمی

 

حفظ حالت و محافطت از محصولات چرمی

1) ماهی یکبار نرم کننده به کیف خود بمالید.

 نرم کننده چرم به جلوگیری از ترک خوردن و خشک شدن کیف شما کمک می­کند. یک قطره نرم کننده چرم به اندازه یک چهارم روی یک پارچه تمیز بریزید و آن را به قسمت بیرونی کیف خود بمالید. برای حفظ عمر کیف خود حدود یک بار در ماه از نرم کننده چرم استفاده کنید.

محافطت از محصولات چرمی

2)با افزودن موم زنبور عسل یا یک اسپری محافظ کیف خود را در برابر هوا مقاوم نمایید.

چرم ضد آب نیست و باران یا رطوبت جذب می­کند. این می­تواند باعث کپک زدن چرم شود. برای محافظت از کیف خود در برابر آب و هوا، یک کرم موم زنبور عسل را به قسمت بیرونی چرم خود بمالید یا از یک محافظ اسپری چرم برای ایجاد یک مانع بین کیف و عناصر خارجی استفاده کنید.

هشدار: اگر از کرم موم زنبور عسل استفاده می‌کنید، قبل از اینکه آن را روی کل سطح امتحان نمایید ابتدا آن را روی گوشه کوچکی از کیف خود که در معرض دید نیست مالیده و پس از اطمینان از اینکه رنگ آن را تغییر نمی‌دهد در مابقی سطوح استفاده کنید.

محافطت از محصولات چرمی

3) ماهی یک بار کیف جیر خود را با یک برس جیر، تمیز نمایید. 

برس­ های جیر از موهای استیل ساخته شده که با نایلون پوشانده شده­ اند تا بر روی کیف شما لطافت بیشتری داشته باشند. آنها چند شکل و بافت مختلف دارند تا کثیفی را از کناره­ ها و درزهای کیف شما پاک کنند. از یک برس جیر در قسمت بیرونی کیف جیر خود برای از بین بردن کثیفی حدود یک بار در ماه یا هر زمان که به طور قابل توجهی کثیف شد استفاده کنید.

 

روش دوم: عمر کیف چرمی خود را افزایش دهید

عمر کیف چرمی

1) برای جلوگیری از استهلاک بابت استفاده روزمره، کیف خود را پشت و رو نمایید.

استفاده هر روز از چیزی آنرا سریعتر فرسوده می­کند و کیف­های چرمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر یک ماه است که از کیف چرمی خود استفاده نموده­اید، به آن استراحت دهید و برای مدتی از کیف دیگری استفاده نمایید یا سعی کنید از کیف چرمی خود به جای استفاده روزانه، یک بار در هفته استفاده کنید. داشتن چند کیف چرمی به شما امکان استفاده متنوع از یک کیف مد روز در هر نوبت بدون استفاده مداوم فقط از یک کیف را می­دهد.

 

بالابردن عمر کیف چرمی

2) از مالیدن کیف خود به شلوار جین برای کاهش لکه خودداری کنید.

کیف­ های چرمی با بند­های بلند می­ توانند هنگام راه رفتن به شلوار شما ساییده شوند. اگر شلوار جین زیاد می ­پوشید، رنگ جین می­ تواند به کیف چرمی شما منتقل شود. پس سعی کنید تا جایی که می­ توانید از ساییده شدن کیف به شلوار خود جلوگیری نموده تا از تغییر رنگ کیفتان جلوگیری کنید.

کیف­ های رنگ روشن به همراه لباس جین ترکیبی برای یک فاجعه چرمی است. رنگ جین شبیه رنگ مو است و تمایل دارد از شلوار جین و کاپشن به چرم منتقل شود. پیشگیری در اینجا کلیدی است.

هشدار : اگر رنگ شلوار جین شما به کیف چرمی شما منتقل شد، فوراً آن را تمیز نمایید.

افزایش عمر کیف چرمی

3) اجازه دهید آب ریخته شده به طور طبیعی و بدون دادن حرارت مستقیم و اضافی خشک شود.

اگر بر اثر ریختن قطرات باران یا آب کیف چرمی­تان مرطوب شد، سعی نکنید آن را با حرارت خشک کنید. در عوض، قسمت اعظم آن را با یک پارچه تمیز پاک نموده و صبر نمایید تا بقیه آب مانده  در هوا خشک شود.

هشدار : گرما به چرم آسیب می­رساند و می­تواند باعث ترک خوردن و کمرنگ شدن آن شود.

افزایش عمر کیف چرمی

4) از پر کردن بیش از حد کیف خود با وسایل سنگین خودداری کنید.

اگر چیزهای بزرگ و حجیم زیادی را در کیف خود قرار دهید، مانند کتاب­ های درسی یا لپ تاپ، ممکن است چرم کشیده یا تاب بردارد. سعی کنید یک کیف به اندازه کافی بزرگ برای نیازهای خود خریداری نموده و برای ماندگاری بیشتر کیف، از پر کردن بیش از حد آن خودداری نمایید.

نکته: اگر کیف خود را به مدرسه یا محل کار می ­برید، به جای کیف از یک کیف دستی با حجم مناسب استفاده کنید.

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

5) خودکارها و محصولات آرایشی خود را در کیف­های کوچک و جداگانه نگهداری کنید تا آسیب نبیند.

مواد خودکارهای جوهری، محصولات آرایش مو، محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی اگر روی کیف شما قرار بگیرند، همگی می­ توانند کیف چرم شما را لکه دار کنند. اقلامی مانند اینها را در کیف ­های جداگانه مانند کیف جامدادی یا کیف آرایشی نگهداری کنید تا کیفتان از خطر آسیب دیدگی دور باشد. سعی نکنید خودتان آنها را پاک نمایید زیرا اغلب باعث بدتر شدن آن می­شود. کیف خود را به یک کارگاه با متخصص چرم بسپرید، ممکن است آنها بتوانند آن پاک کنند. نگهداری منظم، مانند نظافت ماهیانه، به رفع جوهر کمک می ­کند.

  • نگه داشتن چنین وسایلی در کیف ­های جداگانه نیز می­ تواند به سازماندهی و نظم بیشتر شما کمک نماید.

 

روش سوم: از بین بردن کثیفی و لکه ­ها

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

لکه ها همه ترکیبات شیمیایی متفاوتی دارند، به همین دلیل است که به روش ­های مختلف ترمیم نیاز دارند. تمیزکاری منظم و به موقع یک راه عالی در برابر نفوذ عمیق رنگ یا روغن فراهم می ­کند. اگر اقدامات خانگی جواب نداد، کیف خود را برای ترمیم حرفه­ ای نزد یک متخصص چرم ببرید.

1) کیف خود را یک روز در میان با یک پارچه نرم تمیز نمایید.

اگر از کیف چرمی خود زیاد استفاده می­کنید، احتمالا گرد و غبار و کثیفی را جمع می­کند. برای از بین بردن کثیفی، لکه وگرد و غبار حداقل یک روز در میان از یک پارچه تمیز و خشک برای پاک کردن قسمت بیرونی کیف خود استفاده کنید.

  • همچنین می‌توانید هنگام تمیز کردن بیرون کیف، داخل کیف خود را تکان دهید تا از شر کثیفی‌ها و خرده‌های داخل آن خلاص شوید.

 

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

2) اگر کیفتان واقعا کثیف است با پاک کننده چرم تمیز کنید.

اگر چند ماه است که کیف چرمی خود را تمیز نکرده ­اید، ممکن است گرد و غبار و کثیفی ایجاد شده قابل توجه باشد. اگر می‌خواهید کیف چرمی خود را کاملا تمیز کنید، مقدار کمی پاک‌کننده چرم را روی یک پارچه تمیز بمالید و قسمت بیرونی کیف خود را پاک کنید. قبل از استفاده مجدد از کیف، اجازه دهید پاک کننده خشک شود.

  • بسته به اینکه چند بار از کیف خود استفاده می­ کنید، ممکن است مجبور شوید هر ماه یک بار آن را با پاک کننده چرم پاک نمایید.

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

3) بلافاصله پس از ایجاد لکه آنها را تمیز کنید.

هر چه بیشتر اجازه دهید چیزهایی مانند روغن و جوهر روی کیف چرمی شما بماند، مواد شانس بیشتری برای نفوذ در کیفتان خواهند داشت. سعی کنید هر لکه را به محض اتفاق افتادن قبل از اینکه فرصتی برای خشک شدن در کیف چرمی شما پیدا کند پاک نمایید.

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

کرم دست روی دسته‌های کیف شما اغلب می‌تواند آسیب­ زا باشد، اما زندگی شهری به طور کلی به این معنی است که لکه‌های تصادفی ممکن است روزی کیف شما را مورد آسیب قرار دهد. کارشناسان توصیه می‌کنند که لکه‌ها را با نشاسته ذرت پاک کنید، اما ممکن است اکثر ما این ماده را در منزل نداشته باشیم. لذا نرم کننده چرم به عنوان یک مانع پیشگیرانه برای چربی عمل می کند.

4) برای از بین بردن لکه­ های چربی از نشاسته ذرت استفاده کنید.

مقدار زیادی نشاسته ذرت را روی ناحیه لکه­ ها بپاشید. بگذارید حداقل 8 ساعت روی کیف شما بماند. نشاسته ذرت را به آرامی با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید تا لکه چربی پاک شود.

  • نشاسته ذرت به طور طبیعی چربی را جذب می­ کند و این فرآیند به کیف چرمی شما آسیبی نمی ­رساند.

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

5) لاک پاک کن را روی لکه­ های جوهر بمالید تا آنها را پاک کند.

یک سواب پنبه ­ای را در یک بطری پاک کننده لاک ناخن آغشته کنید. به آرامی سواب پنبه ­ای را روی ناحیه آغشته به جوهر بکشید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که سواب پنبه تمام جوهر را جذب نماید. قبل از استفاده مجدد، صبر کنید تا کیف شما خشک شود.

  • بهتر است ابتدا در محلی از کیف که در معرض دید نباشد امتحان نموده سپس در سطوح بعدی استتفاده نمایید. البته لازم است از مواد شیمیایی و محلول­ ها با احتیاط بیشتری استفاده کرد چون این مواد ممکن است به رنگ کیفتان آسیب وارد نماید. بهتر است آنها را کمی با آب رقیق نمایید و به مقدار کم استفاده کنید.

روش چهارم نگهداری کیف چرمی

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

1) کیف خود را با یک تی­ شرت پر کنید تا شکل خود را حفظ نماید.

 کیسه­ های چرمی زمانی که به حالت ایستاده قرار نمی­ گیرند، تمایل به تخلیه و تغییر شکل دارند. برای حفظ شکل کیف خود، یک تی­ شرت نخی کهنه را در قسمت داخلی کیف خود قرار دهید تا به حالت عمودی قرار گیرد. اگر کیف شما بزرگ است، ممکن است لازم باشد از 2 پیراهن استفاده کنید. هرگز از روزنامه برای پر کردن کیف چرمی خود استفاده ننمایید. جوهر آن می­ تواند روی آستر کیف منتقل شده و آن را لکه دار کند.

  • همچنین برای پر کردن کیف چرمی خود نیز می­توانید از روکش حباب دار استفاده کنید.

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

2) کیف چرمی خود را در کیسه محافظ گرد و غبار نگه دارید.

  اگر کیف چرمی خود را خریداری کرده ­اید، احتمالاً یک کیسه گرد و غبار یا یک کیف با بند کشی ساخته شده از پارچه همراه آن بوده است. این کیف از جمع شدن گرد و غبار و خراشیدگی کیف چرمی شما هنگام قرار گرفتن در انبار جلوگیری می­ کند. اطمینان حاصل کنید که کیف چرمی خود را قبل از نگهداری آن در کیسه محافظ گرد و غبار قرار داده ­اید.

  • نگهداری طولانی مدت در کمد یا محل مورد نظر

کیف ­هایی را که هر روز استفاده نمی‌کنید، ترجیحاً در کمد یا حداقل دور از نور مستقیم خورشید، در پوشش‌های محافظ گرد و غبار نگهداری نمایید. برای حفظ شکل کیف یا بازگرداندن آن پس از استفاده، آن را با چیزی مانند کاغذ حباب دار پر کنید. اطمینان حاصل نمایید که از روزنامه استفاده نمی­ کنید زیرا چاپ روی آن می­تواند به داخل کیف ساییده و منتقل شود. یک نکته خوب این است که وقتی به تعطیلات می­ روید، درون کیف خود را پر نگهداری کنید. فقط قبل از قرار دادن آن در پوشش گرد و غبار تا زمانی که به سراغش برگردید، کمی به آن را آغشته به کرم چرمی نمایید.

نکته: اگر کیسه محافظ گرد و غبار ندارید، می ­توانید به جای آن از روبالشی نخی یا چمدان­ های پارچه­ ای هم استفاده کنید.

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

3) بسته های سیلیکاژل (رطوبت­گیر) را همراه کیف خود قرار دهید تا رطوبت را جذب نماید.

بسته های سیلیکاژل داخل خود ژلی دارند که رطوبت هوا را جذب می­کنند 2 تا 3 بسته سیلیس را هنگام نگهداری درون کیف چرمی خود قرار داده تا از تجمع رطوبت جلوگیری شود.

  • بسته های سیلیس را می توانید در اکثر فروشگاه­ های کالاهای خانگی یا آنلاین پیدا کنید.

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

4) برای جلوگیری از کپک زدن، کیف خود را هر 2 هفته یکبار هوا دهید.

با افزایش رطوبت، کیف چرمی شما ممکن است کپک بزند.برای جلوگیری از این امر، کیف خود را از انبار خارج نموده و هر 2 هفته یک ساعت اجازه دهید در هوای آزاد قرار بگیرد. این امر همچنین برای رفع بوی مرطوب یا بوی تند کمک می­ کند.

  • اگر متوجه وجود کپک شدید، کیف خود را از انبار خارج کرده و در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا کپک از بین برود.

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

5) از قرار دادن کیف خود در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

نور خورشید باعث می­ شود چرم خیلی سریعتر از حد معمول کمرنگ و ترک بخورد. هرگز کیف­ های چرمی خود را در محلی که آفتاب به آنها را کی­ تابد قرار ندهید.

  • مکان های خنک و خشک، مانند کمد با رطوبت گیر، بهترین مکان برای نگهداری کیف­های چرمی هستند.

 

نکات تکمیلی

1) راه ساده برای تمیز نمودن سطح کثیف یک کیف چرمی

ساده ­ترین راه برای تمیز کردن سطح کثیف چرم، مخلوط کردن آب گرم با چند قطره مایع ظرفشویی است. یک پارچه میکرو فیبر را در آب و مایع ظرفشویی فرو برید و محل کثیف را به آرامی مالش دهید تا لکه یا کثیفی از بین برود. البته این کار باید به آرامی و با فشار کم صورت پذیرد تا آسیبی به رنگ چرم نرسد. آب اضافی را پاک نموده و بگذارید کیف شما در هوا خشک شود.

2) چگونه خراش­ های عمیق را از بین ببریم

در حالی که می­ توان با کمی پولیش خراش ­های ضعیف را ترمیم نمود، خراش­ های عمیق نیاز به دقت بیشتری دارند.

متأسفانه وقتی کیف خود را به همراه خود بیرون می­ برید، خراش اجتناب ناپذیر است، اما ناامید نشوید، اگر زمانی با یک خراش کوچک مواجه شدید در اینجا چند نکته سریع برای مقابله با خراش­ ها را ارائه می­ دهیم :

  • چرم را تمیز کنید.
  • آن را با نرم کننده صاف نمایید.
  • در صورت لزوم تکرار کنید.

 

ابتدا، مهم است که محل را با یک پارچه مرطوب به دقت تمیز کرده و اجازه دهید سطح آن خشک شود. بعد، سطح را ارزیابی نموده اگر رنگ خراشیده شده اما سطح آن دست نخورده باقی مانده باشد، خراش را با یک پارچه خشک نرم پاک کنید و به آرامی لایه های نازکی از یک مومیایی رنگی متناسب را بمالید. هر ماده اضافی را پاک و آن را هم سطح نموده و با یک پوشش محافظ چرمی از خراش­ های بیشتر محافظت نمایید.

هنگامی که یک خراش در سطح چرم ایجاد شده است، باید از پرکننده چرمی برای بازیابی سطح یکنواخت قبل از صاف کردن و استفاده از مومیایی رنگ استفاده شود. برای خراش‌های عمیقی که نیاز به پرکننده دارند، توصیه می‌کنیم با خدمات تعمیرات خود مشورت نمایید.

ترمیم و نوسازی محصولات چرمی

3) ذخیره سازی طولانی مدت

کیف‌هایی را که هر روز استفاده نمی‌کنید، ترجیحاً در کمد یا حداقل دور از نور مستقیم خورشید و بدور از گرد و غبار نگهداری نمایید. برای حفظ شکل کیف یا بازگرداندن آن پس از استفاده، آن را با چیزی مانند کاغذ حباب­دار پر کنید. اطمینان حاصل نمایید که از روزنامه استفاده نمی ­کنید زیرا چاپ روی آن می ­تواند به داخل کیف منتقل شود.یک نکته خوب این است که وقتی به تعطیلات می روید، درون کیف بدون استفاده خود را پر نگهداری نمایید تا حالت خود را حفظ نماید. فقط قبل از قرار دادن آن در جایی که ضد گرد و غبار است تا زمانی استفاده بعدی، کمی به آن کرم یا پماد چرمی بمالید.

 

4) نکاتی برای خانم­ها

لوازم آرایشی خود را در یک کیسه یا کیف جداگانه نگه دارید، به طوری که وقتی در رژلب شما افتاد یا رژگونه ریخت، از فضای داخلی کیف شما محافظت شود. این در واقع یک ایده هوشمندانه است که تمام مایعات خود را در کیسه ­های لوازم آرایشی کوچک قرار دهید زیرا نشت شامپوها و غیره به سختی حذف می ­شوند.

5) نکاتی برای آقایان

تمام وسایل شخصی شما مانند خودکار، مام و ادکلون باید در یک کیسه قابل شستشو یا کیف آرایشی کوچک جداگانه نگهداری شوند. حتی ایمن‌ترین قسمت بالای خودکار نیز در نهایت تکان می‌خورد و ردی از لکه‌های جوهر آبی یا سیاه را بر جای می ­گذارد.

6) نکات مشترک کلی

1-6- از رسیدن مایعاتی مانند عطر، ادکلون، الکل، جوهر و هر گونه ماده شیمیایی به محصول چرمتان جدا” خودداری نمایید تا به رنگ و سطح آن آسیبی نرسد.

2-6- حرارت و عرق دست موجب تغییر رنگ موضع قرارگیری محصول چرمی در داخل  دست شده و همچنین باعث تغییر حالت چرم می­شود و ممکن است باعث کمرنگ شدن و یا تیرگی آن  گردد. لذا هر از گاهی کیف دستی­تان را بین دستان خود جابجا نموده و پس از استفاده آنرا با روش­هایی که در مطالب بالا ذکر شدند، تمیز نمایید.

3-6- از برخورد و تماس سطح محصول چرمی خود با هرگونه سطوح زبر، تیز، برجسته و آج­دار جلوگیری کنید.

4-6- البته لازم به ذکر است که عمر محصول چرمی شما به مدت زمان و چگونگی استفاده  و نگهداری از آن دارد.

6-5- همراه با نکات و ترفندهای ما، تنها چیزی که برای مراقبت از کیف و لوازم جانبی چرمی خود نیاز دارید، یک کرم چرم خوب و اسپری ضد آب است که باعث مراقبت خوب شما از کیف­تان می­شود.

خدمات گارانتی و تعمیرات چرم ارزنده

در حالی که ما محصولات خود را با بالاترین کیفیت تولید می ­کنیم، شش ماه گارانتی سازنده ارائه می ­دهیم تا اطمینان حاصل شود که شما از محصولات چرم ارزنده خود کاملاً راضی هستید.
در موارد نادری که ممکن است محصولی ایرادهایی مانند شکستگی زیپ یا موارد مشابه از یراق­آلات را نشان دهد، می­توانید آن را برای تعمیر به ما بازگردانید. البته ابتدا با ارسال عکس از موارد پیش آمده هماهنگی­های لازم را با بخش پشتیبانی انجام دهید. پس از دریافت، ما عیب را ارزیابی و تعمیر خواهیم نمود و مناسب­ترین راه را برای برگرداندن محصولتان به شما در پیش خواهیم گرفت. در ضمن مناسب است که در استفاده از محصولات چرمی و یراق آلات مربوطه نهایت دقت را بفرمایید زیرا حفظ فرم و شکل اولیه محصول بدون تعمیرات خیلی مهم است.
از آنجایی که صنعتگران ما هر تعمیر را جداگانه انجام می دهند، ممکن است هر تعمیری تا شش هفته طول بکشد. اگر سؤالی دارید، تیم خدمات مشتری ما در طول ایام هفته از شنبه تا چهارشنبه آماده کمک به هر طریق ممکن می­باشند.

حق تدوین، ترجمه و گردآوری برای سایت چرم ارزنده محفوظ می­ باشد.

www.arzandehleather.ir

[email protected]

 

منابع:

1. https://www.wikihow.com/

2. https://www.carlfriedrik.com/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − پنج =